Voorrijden Ton en Gerda - Reisverslag uit Punta Sabbioni, Italië van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Voorrijden Ton en Gerda - Reisverslag uit Punta Sabbioni, Italië van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Voorrijden Ton en Gerda

Blijf op de hoogte en volg Gerda

05 Mei 2019 | Italië, Punta Sabbioni

Na een verblijf in het Sauerland belanden we via Oostenrijk in Italië en we gaan een groot stuk van onze reisroute samen voorrijden, om te weten wat we kunnen verwachten, dit stuk van Italië is voor ons nieuw.

19 april 2019 Riccione
We kiezen voor de tolroute, om snel in Manfredonia aan te komen. We overnachten op een strandcamping in Riccione, bij Rimini, wat een massale verblijfplaats voor Duitsers en Italianen blijkt te zijn. Veel kilometers vandaag gereden.

20 april 2019 Manfredonia
Na weer veel kilometers komen we aan in de grote vlakte met moerassen, ruim 100 km boven de havenplaats Bari. Wat onze eerste camping in Italië zal zijn op 21 mei aanstaande, Lido Salpi te Manfredonia. Onderweg in de buurt van de camping zien we flamingo’s staan in de ondiepe meren.

21 april 2019 Opi
Vandaag beleven we een schitterende bergroute, afgewisseld door leuke bergdorpjes, waar we door het cantrum rijden. Net na het middaguur arriveren wij op een camping in de bergen in de streek Abruzzo. De camping heet Il Vecchio Mulino in het plaatsje Opi. Ziet er leuk uit en we maken een wandeling naar het Bezoekerscentrum van het Natuurgebied Riserva Naturale Orientata. We bezoeken het Museo della Forresta, het bosmuseum, gesponserd door UNESCO. De gids sprak Frans met ons.

22 april 2019 Pineto
Vanaf Opi gaan we klimmen naar het pittoreske plaatsje Scanno en het Scanno-meer. en zien veel mooie vergezichten. Haarspeldbochten en stijgen en dalen.
Het is vandaag Tweede Paasdag, de dag dat alle families in Italië dit feest buiten de deur in allerlei parken vieren. We arriveren rond het middaguur op Camping Pineto Beach, waar het een drukte is van allerlei familiefeesten. We gaan fietsen en rijden in de pijnboombossen langs de zee. We besluiten nog een dagje erbij te doen hier op de camping, er moet gewassen worden.

23 april 2019 Pineto
Voor 4 euro ( incl. waspoeder) draait de wasmachine, en eventueel de droger nog eens 4 euro. Maar de zon en wind doen hun best…… 22 graden. De fietsen gepakt en een tochtje over de fietspaden langs het strand. De meeste strandtenten en restaurants zijn nog gesloten of de eigenaren zijn druk bezig te gaan starten met het seizoen. We fietsen van Pineto naar Roseto degli Abruzzi en weer terug. Vandaag was het erg rustig in vergelijking met de Paasdrukte op het strand en in de parken. Morgen richting Assisi.

24 april 2019 Assisi
We hebben in de afgelopen dagen contact gezocht met Raffaella, de eigenaresse van deze camping, die maar niet aanwezig was. Jahoor, op het laatste moment, dus vanmorgen om 07.45 hadden we een afspraak, ze was onderweg naar Rome en had een kwartiertje tijd voor ons.
De belangrijkste vraag aan haar was, omdat de plek , waar onze groepen altijd staan en nu met luxe zee-lodges vol stond…..waar gaat onze groep geplaatst worden.
Nou, we hebben de plek gezien met 25 nieuwe camperplaatsen in aanleg, dus dat gaat helemaal goedkomen! We hebben er vertrouwen in!
Rond half 10 reden we van deze mooie camping af, en hebben een afwisselende rit langs de kust en later vanaf Citivanova Marche landinwaarts met heel veel tunnels! Even geluncht bij het kasteel Castello della Rancia op de parkeerplaats ( schaduwrijk, het was 30 graden). We arriveren in Assisi, waar door de plotseling hoog oplopende temperatuur het onweer losbarstte, maar gelukkig, dit liep met een sisser af, het koelde lekker af……..
Morgen met de shuttlebus naar het mooie Assisi……

25 april 2019 Assisi
Het wordt een warme dag, dus het plan opgevat om vroeg met de Shuttlebus naar Assisi te gaan, dus voor 10.00 uur liepen we al te zweten om boven te komen, de uitkijkpost boven Assisi, volgens de stappenteller, 24 etages hoog geklommen.
Het was een drukte van belang, 25 april, ook nog een nationale feestdag…… we hebben rondgekeken en 2 kathedralen bezocht, bakje Americano op een terrasje genomen en zo zoetjes aan richting de Shuttlebus, onderhand van een warm broodje Porchetta ( soort beenham) genoten. Rond een uur of twee, hebben we ons gesetteld in de schaduw onder de bomen en wie doet ons wat……relaxen…..
Morgen richting San Marino……

26 april 2019 San Marino
Vol goede moed weer op weg, volgen de route uit het reisboek……tot het moment dat we bij Sansepolcro staande werden gehouden door wegpersoneel, die met het afplakken van wegbordjes bezig waren. Wij konden niet verder, er was wat gebeurd ( hij sprak zoooo snel, de reden weten we nu nog niet). Dus besloten we verder te rijden over de SS3bis en lieten we ons leiden door de navigatie en ervaarden het binnenland met al zijn haarspeldbochten en klimmen en dalen, maar wel heel mooi. We rijden door hele kleine dorpjes, waar het leven lijkt stil te staan. Als laatste kregen we de 18% helling voor de kiezen, maar we kwamen goed aan bij de camping in San Marino. Het was een leuk avontuur, deze wegomlegging was een incident, een toevalligheid, en je weet nooit, waar je terechtkomt.

27 april 2019 San Marino
Met de bus, die vlakbij de campingpoort z’n halte heeft, een klimmende rit naar het hooggelegen San Marino gereden. Bij de stadspoort van het historische centrum staat een agent z’n best te doen om de voetgangers en het verkeer om beurten te laten oversteken en rijden.
We wandelen naar de Funuvia, de kabelbaan, op 675 meter, kijken wat rond, maar we gaan toch maar met de benenwagen naar beneden, zover is het niet en de temperatuur is prima, 23 graden. We geven niet alleen onze ogen de kost, er is genoeg te zien, te eten of te drinken.
Rond half drie arriveren we weer met de bus op de camping en strekken de beentjes in de zon, dit is een heerlijke dag

28 april 2019 Lido di Dante
Vanaf de camping richting Rimini, eerst even goedkope diesel tanken in San Marino.
We willen de 2000 jaar oude brug zien, de Ponte di Tiberio. Parkeren de camper en doen gelijk even boodschappen om de hoek.
We rijden de route uit het reisboek en komen goed aan in Lido di Dante, en zullen 2 nachten op Camping Classe staan.
Het restaurant lonkte ons wel, vandaag voor een pizza voor 2 personen. Ongelofelijk wat een knoeperd was dit!

29 april 2019 Lido di Dante
Vanmorgen een lazy morning, we hebben alle tijd……we vragen bij de receptie hoe we naar Ravenna kunnen fietsen en kleden ons goed aan, 10-12 graden. Er is een mooi pad langs het water en hebben weinig last van verkeer. Werkelijk, Ravenna is een mooie stad met veel cultuur. Schuilen voor de zegen van boven, dat doen we bij de graftombe van Dante. Wetende dat we in de komende tijd nog vaker in deze stad zullen vertoeven, besluiten we de regenpakken aan te doen en weer naar de camping terug te fietsen, waar we de kachel aan deden om op te warmen.
Morgen gaan we de Po-Delta bekijken.

30 april 2019 Sottomarina
Vandaag starten we rond 09.30 uur met de Po-Delta en doen eerst het plaatsje Comacchio aan. Wat een leuk stadje…..een soort Venetië, maar dan zonder toeristen…..
Rondgewandeld en koffie Americano ( onze gewone koffie) gedronken bij een reizigerscafe, we betaalden 1,10 euro per kop.
Toen door naar de Po-Delta, om eens te kijken wat daar te zien is en te ondernemen.
We zullen dit aan de reisgenoten vertellen, als het zover is.
Vervolgens, na de lunch richting Sottomarina bij Chioggia…een levendige kustplaats, waar voor ieder wel wat vertier is te vinden en ja, fietsen kun je overal! Eventueel kun je fietsen huren bij de camping. De plek gezien, waar onze rondvaartboot aanlegt, belangrijk om die plek te weten.
Morgen vertrekken we naar de startcamping in Punta Sabbioni, waar Jan en Yolanda al zijn gearriveerd.

1 mei 2019 Punta Sabbioni
Nog even de weg naar de camping gecontroleerd, en even de Lidl bezocht, alvorens we de tocht langs het water en over de landtong maakten. Mooi gebied met veel watervogels.
We arriveren op de camping Miramare in Punta Sabbioni, en staan al op het veld, waar straks de groep reisgenoten ook geplaatst worden, Jan en Yolanda zijn al 2 dagen eerder gekomen. De zon schijnt lekker, en de was droogt snel!

2 mei 2019
Wat een lekker weer, wapperend beddegoed, en de fietsen worden van de camper gehaald. We rijden met z’n vieren richting supermarkts en vinden de MD en Eurospin.
De terugweg doen we langs het water en brengen een bezoekje aan het fort, beetje vreemd wel, het lijkt een opbergplaats van oude boeken. Voor de rest de dag gevuld met klusjes en genoten van de zon, 22 graden.

3 mei 2019
Vannacht heeft het geregend, maar toch de zon, dus we wandelden met z’n vieren de camping uit, linksaf langs het water naar de vuurtoren….en daar een bakje koffie gedronken op het terras. Terug op de camping arriveren Joke en Freek en Beatrix en Cees, dus van de 22 campers zijn er nu 4 binnen, gezellig!
Maar, het onweer dreigde en alle zegen kwam van boven, een echte hoosbui!
Ook weer achter de rug......En zonet zijn Diny en Willy ook gearriveerd, zo we zijn met 5 campers bij elkaar.

4 mei 2019
Regen, regen en nog eens regen…..dat was het begin van deze dag. Kampeerders in tentjes kregen het zwaar te verduren in die hoosbuien.
Er werd uitgeslapen en gelukkig…..rond 10 uur klaarde het op. Voor de middag komen Sam en Gerie het veld oprijden, en hebben ook forse buien gehad.
En jahoor, eer dat het vijf uur was, waren we met 10 campers.
In de komende dagen er 12 bij en dan zijn we compleet! Er wordt gewandeld en gekletst en de sfeer zit er goed in.

5 mei 2019
Regen, regen en storm….De nacht was erg onrustig voor vele reisgenoten, die ergens onderweg waren. Verhalen over onweer en zelfs sneeuw…..en dat begin mei!
Vandaag is ons aantal aanwezige campers op 15 gekomen. De meesten die binnenkomen hebben veel meegemaakt, zijn ook vermoeid….
Op ons kampeerveld komt ook de Franse groep campers te staan, van Cap Latitude, die de reis Italie du Nord doen. Ruimte genoeg gelukkig.

• 23 April 2019 - 04:00

Ank Lelieveld:

Gerda en Ton leuk jullie te volgen ,goede reis groetjes Ank

• 23 April 2019 - 04:56

Greet:

Veel plezier op jullie reis.

• 23 April 2019 - 05:34

Nico En Joke:

Ha Ton en Gerda,
    'n Fijne reis hoor, jullie zullen weer veel moois zien en beleven.
    De foto's zijn nu al prachtig met zelfs kaarsen in de kastanjeboom!
    We volgen jullie op de voet. Groetjes, Nico en Joke

• 23 April 2019 - 07:05

Simon En Margret:

Wat leuk om zo alvast mee te lezen hoe jullie reis gaat verlopen. Wij gaan met de NKC najaarsreis mee, dus kunnen we nu alvast even voorproeven. Goede reis!

• 23 April 2019 - 09:45

Marry:

We reizen mee met jullie en genieten weer van jullie avontuur.
    Veel reisplezier

• 23 April 2019 - 09:50

Judith:

We volgen jullie als we eraan toekomen.
    Veel Succes

• 30 April 2019 - 11:44

Maria:

Jullie reis is nog niet eens officieel begonnen, maar nu al leuk om te lezen dit reisverslag

• 30 April 2019 - 14:03

Beatrix En Cees :

Leuk om te lezen wat wij straks ook kunnen gaan zien! En toen jullie het nog warm hadden, hadden wij ineens sneeuw in Oostenrijk, oeps! Verheugen ons op de reis met hopelijk lekker weer. Tot maandag!

• 05 Mei 2019 - 17:01

Anneke En Leo:

Wij staan in Arsie op 130 km. vanaf Venetië. Vannacht veel regen, vanmorgen en grootste deel van de dag natte sneeuw die ook bleef liggen. Hopen op morgen beter weer.

• 06 Mei 2019 - 09:39

Marry:

Sam en Gerie hebben met ons denk ik Corsica en Sardinië gedaan 2 jaar geleden.
    Als ze het zijn doe ze de groeten.
    Veel succes met de reis, dat lukt met jullie prima